Verkoopprijs

Hoe bepaal je een verkoopprijs

Het volgende item om over na te denken kwam op: het bepalen van de verkoopprijs van het boek. Hoe bepaal je die? Ja, natuurlijk weet je de vaste kosten. De kosten voor de uitgever, de corrector, de illustrator, aanmelden voor ISBN etc etc. Daarnaast komt de opmaak, vormgeving, welke kaft, welk papier en drukkosten, het feit dat het toch wel een aardig dik doek wordt, met 256 bladzijden. En na drukken komt de distributie, de opslag, de verzendkosten en vast nog wel een aantal van dat soort punten. Tegelijkertijd de marketing en PR, merchandise, promotieartikelen. En dan kom je al aan een enorm bedrag, zonder dat je jezelf nog maar 1 cent toebedeeld hebt. Haha, het is inmiddels duidelijk, als je een boek wil schrijven om rijk te worden, moet je je beeld bijstellen 😉

€24,50

En dan moet je ook nog rekening houden met de verkoopbaarheid van het boek. Maar je het te duur, dan verkoopt het weer minder. Wikken en wegen… Uiteindelijk kwam ik, samen met de uitgever, op een verkoopprijs van €24,50 uit. Een mooie prijs. Goedkoop genoeg voor een groter publiek en reëel genoeg om de kosten en investeringen er op een gegeven moment, met een beetje mazzel, uit te hebben.

©Smartphone Etiquette – M.L. de Haan 2020

Plaats een reactie